Vincent Rijnbende. Geboren te Apeldoorn 18 december 1955. Huidige woon en werkplaats te Apeldoorn. Opleiding: Academie beeldende kunst 'Minerva' te Groningen. Atellier'63. te Haarlem. Werk is opgenomen in: Kröller-Müller museum, Frans Hals museum, Brabants museum, Letterkundig museum. overheid instellingen: o.a. (de Hoge Raad), ziekenhuis (Hillegom) en privé-collecties. Publicaties: Metropolis M 1985, NRC 1991, Kunstbeeld 1998 E-mail adres:vincentrijnbende@hotmail.nl Tentoonstellingen |
Inzoomen op het werk van Vincent
Rijnbende.
Vincent
Rijnbende maakt
tekeningen en schilderijen,
in diverse afmetingen. De tekeningen staan soms op zichzelf, maar
meestal zijn het studies die uiteindelijk in verf hun afronding
krijgen. Wat als eerste aan zijn schilderijen opvalt is, dat ze in
aandacht trekkende, onderling verschillende lijsten zijn gevat. Van
heus houtsnijwerk, fake slangenhuid, tot quasi bladgoud. Daarna pas
vraagt de afbeelding je aandacht. Vincent werkt figuratief,
en zijn schilderijen hebben haast altijd een natuurlijke entourage: een
landschap, een aantal bloemen, wat fruit. De omgeving is nooit echt
alledaags, daar is
ze te exotisch, te kleurrijk, te sensueel voor. In die verleidelijke
ruimtes plaatst hij een persoon, een dier, een gebouw of een ander
object. Het kan zijn dat die objecten de omgeving domineren, zoals in
de zelfportretten, de portretten van vrouwen of de afbeeldingen van
oosterse en afrikaanse maskers. Het kan ook zijn dat ze er een
onopvallend onderdeel van uitmaken. Na die eerste, vooral visuele
indrukken, ga je op zoek naar het idee achter de werken. Wat wil
Vincent Rijnbende uitdrukken? Wat is zijn verhaal? Wat is zijn
bedoeling? Dat is moeilijk te ontdekken, omdat de onderwerpen die je
worden voorgeschoteld nogal ad hoc en willekeurig overkomen. Een
ogenschijnlijk traditioneel werkende
kunstenaar die schildert wat hij ziet en wat er op zijn pad komt. Omdat
hij veel reist ziet hij dingen en personen die je niet iedere dag
tegenkomt. Nadere observatie leert je, dat er veel meer aan de hand is
op zijn schilderijen. Die peren op dat zelfportret zien er wel erg
menselijk uit. Wat moet dat bloed tussen de benen van die vrouw? Die
hond en die bloemen lijken opvallend veel op elkaar. Zo'n bruine lucht
behoort niet tot je kijkervaringen. Heel vaak blijkt er een
wezensvreemd element in een werk te huizen. Dat dwingt je tot verder
inzoomen. Dan zie je dat de verhoudingen in veel
gevallen zoek zijn, dat de perspectieven zich niet aan de regels
houden. Allerlei vragen dringen zich aan je op. Op zoek naar de
antwoorden, kom je uiteindelijk op het punt waar de kunstenaar je denk
te willen hebben: de zoektocht die voorafging aan het visuele
resultaat. Vincent Rijnbende is onder de indruk van de uitzonderlijke
kwaliteiten van renaissancekunstenaars als Michelangelo en
Parmigianino. Hij voelt zich door hen uitgedaagd om te zoeken naar de
ultieme middelen en manieren om iets tot uitdrukking te brengen. Daarom
schildert hij niet op linnen, maar op papier en op andere materialen
die hun structuur niet opdringen. Hij probeert gelaagdheid en
transparantie in zijn werken te brengen. Daarom zoekt hij naar een
balans tussen inhoudelijke en decoratieve elementen. Dat is ook de
reden waarom hij met het
perspectief experimenteert en de codes van de representatie uittest.
Daarom beperkt hij zich niet tot één soort verf, maar
stoeit hij met allerlei samenstellingen en toevoegingen. De mate waarin
dat lukt, bepaalt het effect wat het gekozen onderwerp op de kijker
heeft. Vanuit die redenering is het niet zo vreemd om Vincent Rijnbende
een abstract of een conceptueel kunstenaar te noemen, al heeft zijn
werk de schijn tegen. Je kan je afvragen hoe het komt, dat Vincent
Rijnbende, je als kijker in zijn greep krijgt, en je haast dwingt om
achter de oppervlakte te kijken. Het werk houdt je letterlijk staande.
Het is theatraal in zijn verschijningsvorm, gedurfd en on-nederlands.
Daarbij komt nog, dat de wezensvreemde elementen, je niet alleen op het
verkeerde been zetten, maar je soms tevens aan het lachen maken, zeker
in combinatie met de onvoorspelbare, droogkomische titels.
Vincent Rijnbende nodigt
op een aanstekelijke manier
uit om in te zoomen. |