Erasmus. Deze grote persoonlijkheid leefde van 1469 tot 1536 en spreekt al eeuwen tot de verbeelding; via zijn ge- schriften, zijn levensgeschiedenis en de prachtige portretten die Hans Holbein de jonge van hem maak- te. Tekst en beeld, dat zijn ook de ingrediënten van dit raam. Het raam stel ik dan ook voor als een boek, een incunabel met een decoratieve rand rond de tek- st of in dit geval de beeldinhoud.In deze decoratieve marge spelen de elementen een ondersteunende rol ten op zichte van het onderwerp van het raam: Erasmus de intellectueel. Iconografie. De persoon Erasmus is ter linkerzijde staand afge- beeld, met voor zich het sculptuur van de Latijnse god voor de dood: Terminius. Dood en leven, leven en dood, een altijd aanwezig thema in de tijd van Erasmus. Dit hield hem ook steeds bezig. Zijn lijf- spreuk: MORS ULTIMA LINEA RERU(M) -de dood is de laatste grens der dingen-, geeft dat mede aan. Hij had deze uitspraak ook in zijn munt laten slaan, de Erasmusmunt die hij gebruikte als pr-middel a- vant la lettre. Behalve deze uitspraak is in de beeld- marge ook de uitspraak CEDO NULLI -ik wijk voor niemand-opgenomen. Daar de boekdrukkunst in zij- n tijd net zo'n communi catieve impact had als int- ernet nu, stel ik een web site voor. www.er-ro.nlofwww.ERasmus-ROtterdam.nl Erasmus blijft rond dwalen. Aan zijn voeten doemt een vrouwpersoon op. Zij draagt een zotskap en is de Wijsheid uit de Lof der Zotheid, het zo belangrijke boek om de uitwassen van zijn tijd aan de kaak te stellen. |
De boom rechts van
Erasmus, is een belangrijk
compositorisch ele- ment.Het
verbindt voor met achtergrond en is tevens een inleider voor de
overige
beeld
elementen. De boom (der wijsheid) verbeeldt de in de grond
verank- erd
Erasmus.
Alle elementen die
bijdragen aan de iconografie van het
raam
kunnen op
nog
andere dan hier beschreven aspecten bekeken worden. Het is een
raam vol as- sociaties
voor nu en later. Van dit ontwerp is reeds een detail
uitgewerkt in glas in lood in de
onderrand
het tweede vakje van
rechts. |